Internet, tv och telefoni

Installationsguide internet, tv och telefoni

För att komma igång med internet, tv och telefoni behöver du kontakta Com Hem så att de kan skicka ut TV-box och router till dig. Detta ingår i månadsavgiften till föreningen, så du får utrustningen kostnadsfritt. Mer information finns nedan under rubriken Abonnemang.

Boende i föreningen använder ett och samma nät för både internet, tv och telefoni (s.k. “triple play”). Det innebär att kommunikationen sker digitalt med en och samma signal in till lägenheten. I lägenheten finns det ett mediaskåp till vilken denna signal når fram till en s.k. tjänstefördelare (DRG/Router) från Com Hem. Tjänstefördelaren sitter i mediaskåpet vid inflyttning.

I mediaskåpet via kablarna som sitter i uttagen med färgade kanter märkta med ett nummer (patchpanelen) når kommunikationsoperatörens signal sedan it-uttagen. Varje nummer hör ihop med ett specifikt numrerat it-uttag. I lägenheten finns det sedan it-uttag på flera ställen i vilka du kan koppla in både internet, tv och telefoni. Vilka it-uttag som ska vara aktiverade i lägenheten bestämmer du själv genom att sätta in kablarna i patchpanelen enligt önskemål. It-uttagen är anpassade för nätverkskabel (Ethernet) vilken kan användas för att ansluta mellan de olika apparaterna och går att köpa i butik för elektronik.

Internet

För att använda internet behöver du en router som du beställer från Com Hem samt en nätverkskabel (Ethernet) mellan din dator och ett aktiverat it-uttag. Du kan ansluta fler datorer via tjänstefördelaren, eller surfa trådlöst via routern från Com Hem.

TV (IP-TV)

För att kunna se på TV via din bredbandsanslutning behöver du en TV-box från Com Hem. TV:n ansluts till TV-boxen via en HDMI-kontakt. Boxen ansluts till ett av it-uttagen i lägenheten samt till eluttag via en strömadapter.

Telefoni

För att kunna använda dig av bredbandstelefonitjänsten ansluter du, efter beställning, din telefon till tjänstefördelarens telefoniport. Vilka it-uttag som ska vara aktiverade i lägenheten bestämmer du själv genom att sätta in kablarna i patchpanelen enligt önskemål.

Abonnemang

I månadsavgiften till föreningen ingår, via ett gruppavtal med Com Hem, ett basutbud av internet, tv och telefoni. För att beställa din Com Hem-utrustning eller för att uppgradera ditt utbud av internet, tv eller telefoni kontaktar du Com Hems kundtjänst på telefon 90 222 (från utlandet +46-771 55 00 00).

Vid beställning av abonnemang ska du kunna uppge din adress samt lägenhetsnummer.

Vid frågor, gå in på Com Hems webbplats eller kontakta Com Hems kundtjänst på telefon 90 222 (från utlandet +46-771 55 00 00).

Önskas hjälp med installation av internet, tv och telefoni är det möjligt att kontakta Com Hems kundservice för att beställa hjälp.